tisdag 1 februari 2011

Hej/Hejdå

Johanna kom och Johanna gick. Det gick alldeles för snabbt. Tiden går fort när man har roligt för att vara lite klyschig.
Kameran hade jag med mig till Budapest och skulle redan på tågstationen börja föreviga resan. Men nej, minneskortet hade jag kvar i datorn hemma i mitt rum. Jag fick istället insupa så mycket som möjligt med mina sinnen och försöka samla allt samman på mitt biologiska minneskort inne i huvudet.

Hostellet som vi bokat visade sig vara en riktig hit! Vi hade dessutom uppgraderats till ett privatrum för att de blivit tvungna att göra lite ändringar i bokningarna. Vi fixade till riktigt goda Käsebrot, som intogs tillsammans med en mugg vitvin, för att sedan bege oss ut på Budapests kvällsgator. Vi hittade många fina platser och korade även vinnaren i tävlingen "Morgondagens restaurang". Ett besök på det fina cafét Gerbaud hann vi också med under kvällen. Här skulle man enligt en säker källa hitta "en Espresso som är så stark så att man dör!". Stark var den men vi stegade båda livs levande ut därifrån någon halvtimme senare.

Dag nummer två var vi uppe med tuppen för att hinna med så mycket som möjligt.
Vi började med att dricka te och sedan bar det av mot stora saluhallen.
Hela förmiddagen var reserverad för shopping och efter det skulle lunchen ätas.
Restaurangen vi valt ut var även den en fullträff. Gulaschsoppan var mustig och värmande och satt som en schmeck efter att vi shoppat slut på all energi i kroppen.

 Efter maten skyndade vi oss till det termaliska badet Gellért. Det var väldigt kallt ute och jag kunde för tillfället inte komma på något jag hellre skulle vilja än att krypa ner i det varma vattnet. Detta var ett gammalt palats som ni alla borde få se. Vi njöt i fulla drag med alla våra sinnen. Vi kunde dock inte ligga där och dra oss hela dagen eftersom vi hade ett tåg att passa.

Väl framme vid tågstationen unnade vi oss varsin Langos och resan var fullbordad. Vi hade bokat sittplatser för hemresan och kupén var varm och gosig för två trötta vandrare. Det tog inte många minuter innan vi båda sussade sött.

Här i Linz hann vi också med en hel del på söndag. Vi utforskade staden och satt på café samt "klättrade" upp och ner för Pöstlingberg. Vi kokade även en god tomatsoppa under dagen.
Mitt i allt var det måndag morgon och jag skulle iväg på praktik samtidigt som Johanna tog sitt pick och pack hem till Finland igen.

Jag är lycklig över att ha undan allt som har med praktiken att göra och jag fick dessutom väldigt positiv feedback. Under kvällen deltog jag dessutom i min allra sista lektion på skolan och har nu bara en renskrivning av en lektionsplan att fixa så består resten av månaden av semester.

På fredag anländer mamma och pappa och det skall bli så roligt!!

Lite bilder från Linz har jag och min kamera åstadkommit under helgen så de kan ni få ta del av i brist på Budapest motiv.

Turisten



2 kommentarer:

  1. va harmt me kamera men had int J me na kamera tå? så att du möjligen får bilder senare.

    SvaraRadera
  2. Jo ho hadd no men ja hända int få döm ännu. Vi får fix he tå ja kombe heim. :)

    SvaraRadera