fredag 24 september 2010

Grüss got Linz!

Jag tänker börja skriva i min blogg nu fastän den långt ifrån har det utseende jag skulle vilja att den hade.


Igår kom jag fram till Linz, den stad i Österrike som jag skall bo i fem månader framöver. Jag var trött efter att ha rest hela dagen och sovit för lite sista natten hemma. Vår koordinator på skolan, Roswitha, hämtade mig på flygfältet och jag fick mitt rum. Det är ett trevligt litet rum med mycket skåp, en säng, ett skrivbord och stol, wc, dusch, litet skylskåp och ett stort fönster som jag älskar. Det är nästan som att ha en balkong. Jag har ännu inte hunnit packa upp alla saker för det är så mycket springande hit och dit.


Jag har just varit och fixat "Aktivepass" till rådhuset och skall snabbt slänga i mig lite nudlar för att sedan fixa ett Österrikiskt bankkonto, ett bibliotekskort, telefonkort och handla lite saker. Det som fristar mest nu är att jag inte ännu har fått mina erasmus-pengar och kan därför inte köpa just någonting av det jag skulle behöva. Jag får klara mig i min sovsäck några nätter till.


Jag har träffat tre stycken flickor från Turkiet som är jättetrevliga och ett par från Uleåborg som jag pratar engelska med. Igår bjöd en österrikisk kille, som bor på samma våning som mig, oss tre finlandssvenskor på citronöl i köket och ikväll skall vi koka pasta carbonara med en tyska och en tjeckiska.Det blir inte speciellt mycket tid för en själv när man bor på det här sättet. Men det är roligt att träffa nytt folk och det är så trevligt att höra tyskan hela tiden. Redan idag känner jag att jag har fått uppdatera mig själv jättemycket.


Det är soligt och +25 grader varmt så vädret skall man inte klaga på heller. Jag är fascinerad av bergstopparna som syns på andra sidan Donau, även om Österrikarna kanske inte skulle kalla dem för berg. Jag tycker att det är vackert här och folk är vänliga. Här skall jag nog börja trivas. Även om jag saknar er där hemma.


 Det lilla flygplanet mellan Frankfurt och Linz är 
bara en cocpit längre än vad som syns på bilden.

Utsikten från mitt skrivbord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar