torsdag 27 januari 2011

Teaching across boarders

Caroline sammankallade till studiecirkel inför våt tent i kursen Teaching across boarders (så rund cirkel nu blir med två pers.). Vi läste hälften av materialet på var. Kursens innehåll var bland annat: The common European framework of references for languages, The developmental model of intercultural sensitivity samt allt annat som har med språk och kultur i Europa att göra. Vi pluggade på varsitt håll och sammankom sedan i mitt rum för diskussion. Diskussionen var givande och vi hade båda det mesta på klart efter en timme. Jag kände att allt samman var väldigt viktigt och jag är glad att jag nästan hjärntvättats med alla funderingar kring just språk och kultur här i Österrike. Ord som intercultural sensitivity är inte alls främmande längre. Nåväl, tenten var utformad som en diskussion. Mestadels skulle vi diskutera hur vi hade påverkats av vår vistelse här och man skulle ha klarat sig utan att läsa något alls. Men C&M glänste med inlägg (äh, det var bara vi som pratade, de andra satt mest tysta) refererande till texterna och saker vi gått igenom under kursens gång. Det var SÅ roligt att verkligen veta vad man pratade om och det hela gick undan i ett hafs.

Jag vill ge mig själv lite eloge. Jag har under två dagars tid skrivit 5 arbeten, gjort två filmer och skrivit klart min 36 sidor långa praktikportfolio. Nu har jag inte ett enda arbete kvar att skriva (troligen kommer nån lärare att klämma in något ännu). Detta betyder att jag bara får njuta av resten av vistelsen och mina besök.
Bokade igår hotell tillsammans med pappa inför deras besök nästa vecka.

Nu skall jag ta tag i städningen så Johanna inte får stora dåndimppen när hon kommer hit. Ikväll skall vi även koka mat tillsammans med hela Erasmus gruppen för sista gången. Folk börjar droppa av lite här och där. Tudelat. Jag tycker att det är jätteskönt att få åka hem om en månad men det är ledsamt att så många av mina kompisar åker hem innan jag. Här blir så tomt.

Jag kommer ju nog att sakna min andra stad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar