söndag 19 december 2010

Sista dagen innan avfärd

TJOHOO! Stundvis har jag trott att denna dagen aldrig skulle komma.
Dagen då jag bara skall packa, tvätta och städa hela dagen.
För ovanlighetens skull skall jag göra klart allt detta innan jag gör allt annat.
Sen får jag fara till simhallen som ett litet reward.

Mitt flyg lyfter kl. 14.25 från Linz flygfält via Frankfurt till Helsingfors. Därifrån skall jag då alltså hinna med flyget till Vasa. Eftersom detta blir otroligt tight och jag tror mera på att jag ser det lyfta från marken än att jag faktiskt sitter med på flyget då.

Mina planer
Alla planer inkluderar stora valpögon, svaj och desperation i rösten och även tårar ifall flygfältspersonalen inte känner medlidande med mig redan innan det.

Plan1: Bege mig till flygfältet tidigt på morgonen för att fråga om jag skulle få byta till det tidigare flyget som flyger exakt samma rutt 4 timmar tidigare. Detta tycker jag inte skulle kunna vara något problem ifall flyget inte är fullbokat, vilket det i alla fall inte är ännu idag.
Plan2: Ifall plan1 inte går i lås. Fråga ifall det skulle gå att conecta mitt sista flyg med de två första och på så sätt inte behöva hämta min väska, bara springa snabbt genom security check och bara checka in mig själv på flyget.
Plan3: (Malins idé) Ifall plan1 och plan2 båda går i stöpet. Mycket vackert fråga ifall det skulle finnas någon möjlighet att bevara väskan inne i planet ifall de kollar igenom den ytterst noga. Detta tvivlar jag dock väldigt starkt på att de tillåter men försöka går ju.
Plan4: Ifall ingen känner medlidande med mig på Linz flygfält och förkastar alla mina tre tidigare planer. Jag tar de två första flygen till Helsingfors, springer till Transfer desk på insidan i Helsingfors och frågar ifall de kunde dirigera min väska till mitt nya plan så att jag inte skulle behöva gå ut och sedan in igen. Detta betyder att jag måste checka in via sms.
Plan5: Ifall inget vill gå min väg. Jag springer som sjutton till Luggage claim, talar styggt tå väsko aldä kombe. Nappar min väska och springer till securitycheck för allt vad tyglarna håller. Svettas åt att gubben framför mig inte kan ta av sig jackan lite snabbare. Kutar till check in där jag tjuvar i kön (ifall sådan finns en vardag mitt i natten på stora Vanda flygfält). Slutspurten till gaten är den slutliga prövningen för mina löparben.
Plan6: (för hem skall jag!) Ingen högre makt vill att jag skall få sova i Vasa denna natt. Jag fäller en tår när jag ser flyget lyfta och själv står kvar på marken. Jag drar upp snorn och söker efter den bekvämaste bänken på hela flygfältet, sätter på mig en massa varma kläder, trär remmar från väskorna runt handlederna och försöker sova några timmar. Med bussen åker jag kl. 05.55 till Dickursby och hoppar på tåget till Vasa (vi får ju hoppas att inte just detta tåg är fullbokat).
Plan7: Jag firar jul på Helsingfors-Vanda flygfält. Då är jag ju färdigt på plats den 10:nde när jag skall åka tillbaka till Linz.

4 kommentarer:

  1. om du mot förmodan måst ta till plan nr 7 kan du ju trösta dej med att en liten jag kommer till hesa flygfält 17.30 på tisdag ;) då får vi iaf fira jul tillsammans :)

    Snart ses vi igen <3

    SvaraRadera
  2. Plan1 har redan gått i stöpet p.g.a. ombokningar i Frankfurt. Varför skall det snöa såhär just nu?!

    SvaraRadera
  3. jag hoppas att de int går så dåligt så att plan 7 måste tas i kraft! Ja håller tummarna för dej! <3

    SvaraRadera
  4. Plan2 har redan gått halvägs ilås när min väska är incheckad, nu håller jag tummarna för att planet från Frankfurt är i tid. Här i Linz är planet redan 45 min senarelagt så det bådar inte gott.

    SvaraRadera